Image artist, arts degree in Artistic Photography at the Center for Photographic Art Saul Serrano and degree in Art History by the Hellenic Cultural Institute. Within its training courses and workshops have taught by the Marti Studies Center (Havana Cuba), Manuel Zavala, Pedro Meyer, Vida Yovanovich, Maria Teresa Berlanga, Julio Galindo, Lorena Mata Sandoval,  Alejandro Pérez Cruz and Jacob Bañuelos Capistran among others.

  
This artist chooses two plastic languages with clear and proper codes to stress his peculiarities. On the one hand, the neutrality of the photograph without denying the subjectivity of any look and on the other hand, on a second plane, a close examination on the intimate nature of painting.
This tension goes even farther from melting the limits between one language and another; it rather concentrates both, illusion and reality, in one. This technical search seems to penetrate more in a concept of reflective ambiguity alluding the radical or vague ways in which the most intimate sensations are expressed. The convincing look that returns to the observer from the observed one allows bringing the concept of alteration that these works yield to the field of art to be reflected over. Otto uses color with the energy of the painter, with the vibration of the texture of the canvass and the conviction of the stroke while the photograph does not abandon its strong presence in the election of the first planes and the high degree of the iconicity.

Text by: Belkys Scolamieri, from "Contemporary Art - Image & Critique" (AT Cultura, Córdoba. Argentina 2008)


Creador de imágenes, diplomado en Fotografía Artística en el Centro de Arte Fotográfico Saúl Serrano y diplomado en Historia del arte por el Instituto Cultural Helénico.  Dentro de su formación se cuentan diversos cursos y talleres impartidos por el Centro de Estudios Martianos, (La Habana Cuba),  Manuel Zavala, Pedro Meyer,  Vida Yovanovich, María Teresa Berlanga, Julio Galindo, Lorena Mata Sandoval, Jacob Bañuelos Capistran  y  Alejandro Pérez Cruz entre otros.



Este artista elige dos lenguajes plásticos con códigos claros y propios para poner en tensión sus particularidades. Por un lado la neutralidad de la fotografía, sin negar la subjetividad de cualquier mirada, y por otro, o mejor dicho en una segunda instancia y como pasada por el tamiz intimista de la pintura.
Esta tensión va mas allá todavía que fundir los límites entre un lenguaje y otro, sino más bien concentrar en un mismo terreno la ilusión de la una con la intención de realidad de la otra. Esta búsqueda técnica parece penetrar más en un concepto de ambigüedad más reflexivo, aludiendo a la radicalidad o vaguedad con que se expresan las sensaciones más intimas. La contundencia de la mirada devuelta al espectador como la mirada del otro devuelta a sí mismo permiten traer un concepto de alteridad que estas obras ceden al campo del arte para su reflexión. Otto emplea el color con la energía del pintor, con la vibración de la textura del lienzo y la contundencia de la pincelada. Por su parte, la fotografía no abandona su fuerte presencia en la elección de los primeros planos y el alto grado de iconicidad.

Texto de: Belkys Scolamieri, del libro "Arte Contemporáneo - Imagen y Crítica" (AT Cultura,  Córdoba. Argentina 2008)